Het nieuwe jaar 2011 was nog maar amper 2 weken ver, en de 1ste oldtimerbeurs kondigde zich al aan. Deze ging door te Maastricht en aangezien ik ze nog nooit bezocht had reed ik er zondag 16 januari naartoe. Onderweg pikte ik nog even een oude bekende op die vorig jaar meereed met onze rit Den AROCaan. Ter plekke aangekomen bleek het een hele zoektocht om een parkeerplaatje te bemachtigen, maar na wat rondrijden lukte het uiteindelijk toch. Eenmaal geparkeerd kon ik natuurlijk niet laten om al wat promotie te maken voor de 2de editie van onze AROCaan die dit jaar zal doorgaan op 7 mei. De uitnodiging kleefde ik dus al vlug tegen de achterruit van mijn Grand Modus. Aan het bord met “zoekertjes” vlak na de ingang hing ik ook al snel een AROCaan –uitnodiging op alvorens mijn bezoek aan te vangen. Eenmaal binnen bleek het al snel dat deze beurs eerder naar een elitair publiek toe gericht was. De grote meerderheid van de oldtimers waren gesitueerd in een hogere prijsklasse, niets voor Jan Modaal dus. De aankleding was zeer luxueus, overal lagen mooie tapijttegels. Men zou al schrik krijgen om hier zijn “voiture” op te stallen. Merkenclubs stonden er bijna niet en ook stands met wisselstukken waren zeer dun bezaaid. Hiervoor moet men deze beurs dus zeker niet bezoeken. Standen met toebehoren en onderhoudsproducten tierden dan weer welig. Kortom, het was echt een kijk- en bewonderbeurs. Op dit gebied was er dan ook heel wat lekkers dat aangeboden werd. De beurs stond dit jaar in het teken van Mercedes, dat ruim vertegenwoordigd was. Dit Duitse merk, dat bekend staat voor zijn dure producten bleek toch ook voor de gewone man weggelegd. Er stond immers een exemplaar waarvan de eigenaar blijkbaar een kippenboer was. Bugatti was ook sterk aanwezig. Het blijft een plezier om de motoren van dit merk te bewonderen, het waren kunstwerkjes op zich. Niet alleen op het gebied van techniek, ook op het gebied van design waren dit écht pareltjes! Een “zwemauto” zoals Kapitein Zeppos gebruikte, een Amphicar, stond ook te pronken. Van onze Belgische trots van weleer, Minerva, stond er ook een mooi exemplaar. De auto uit de film “Back to the future”, een DeLorean, stond er met geopende deuren. “Doc” was echter nergens te bespeuren, waarschijnlijk was deze in de toekomst verzeild geraakt. Of misschien in het verleden??? Dat zullen we pas weten in het vervolg… Van ons geliefde merk Renault stond er welgeteld 1 auto, maar dit was dan wel een zeer mooie Primaquatre uit 1931. Deze was al sinds 1975 eigendom van de fiere eigenaar. Deze Primaquatre was uitgerust met dezelfde motor als mijn Vivaquatre uit 1934, ervaringen werden dus al snel uitgewisseld. De rest van de impressie van deze beurs kunnen jullie bekijken in de fotoreportage. Tot slot echter wel een zeer kritische noot en een algemene spijtige evolutie ook op ander beurzen: De toegangsprijs van 17,5 Euro en dan nog eens 9,5!!! Euro durven vragen voor de parking is er voor mijn part sterk over. Je bent dan immers al 27 Euro kwijt, alleen al voor inkom en parking! Dit was dan nog maar voor 1 persoon… Het bezoeken van een beurs wordt op deze manier voor een gezin al vlug onbetaalbaar. Niet moeilijk dat sommige beurzen de laatste tijd al sterk kampen met een gebrek aan bezoekers. Organisators, doe hier iets aan alstublieft!!! Werner Bruyninckx, penningmeester AROC |