Renault en Dacia op het autosalon 2012.


Tekst : Werner Bruyninckx
Foto's : Werner Bruyninckx
Tijdens mijn bezoek aan het autosalon bezocht ik natuurlijk ook de stand van Renault. Het was hier zeer duidelijk dat Renault alles op alles wil zetten om elektrische auto’s te promoten. Renault heeft namelijk de ambitie om hierin marktleider te worden en na mijn proefrit met de Fluence Z.E. blijkt dat ze hierin reeds zeer ver staan.
Buiten deze Fluence Z.E. stond op de stand de elektrische stadsmus van Renault, de Twizy. Ook stond er een preview van de elektrische Zoë die in september zal gelanceerd worden aan een prijs van tussen de 15000 à 16000 Euro. Met een fiscaal voordeel van 30% ligt de werkelijke aanschafprijs tussen de 11000 à 12000 Euro, wat al zeer aantrekkelijk wordt. Aan de rijeigenschappen zal het alvast niet liggen, die zijn al top zoals ik tijdens mijn proefrit met de Fluence Z.E. aan den lijve mocht ondervinden.
Verder stonden er nog 2 elektrische concepts. De eerste was de Frendzy die moet aantonen hoe de bestelwagen van de toekomst eruit zal zien. Je kan hem gerust al beschouwen als de opvolger van de huidige Kangoo. De tweede was de R-Space die waarschijnlijk aan de basis zal liggen van de opvolger van de huidige Modus, een kleine monovolume dus. Deze R-Space zag ik vorig jaar al in de Renault-showroom op de Champs Elysées te Parijs.
Renault had ook nog 2 echte wereldpremières meegebracht, namelijk de gefacelifte Scénic en Grand Scénic. Ook de Mégane CC (Coupé Cabriolet) in de speciale “Floride”-uitvoering stond op de stand te pronken. Ook deze had ik reeds te Parijs uitvoerig kunnen bewonderen.
Natuurlijk mocht ook het sportieve aspect van Renault niet ontbreken en dit werd vertegenwoordigd door de Twingo RS en de Mégane RS. Deze laatste behaalde vorig jaar op de Nordschleife het ronderecord in de voorwielaangedreven productieversie categorie met een tijd van 08min 07sec en 97honderdsten. De Formule 1 werd natuurlijk ook niet vergeten. Red Bull werd immers vorig seizoen wereldkampioen bij de constructeurs, aangedreven door een Renault-motor. Deze motor stond te pronken onder een plexiglas stolp.
Ik bezocht ook nog de stand van Dacia. Dacia gebruikt beproefde Renault-techniek in zijn auto’s. Op deze stand kon men een rallyversie van de Duster van naderbij bekijken.
Kortom, 2 zeer boeiende stands van merken die het in de verkoop momenteel zeer goed doen… Hoe zou dat komen ???

Werner Bruyninckx.
asb2012001.jpg
asb2012002.jpg
asb2012003.jpg
asb2012004.jpg
asb2012005.jpg
asb2012006.jpg
asb2012007.jpg
asb2012008.jpg
asb2012009.jpg
asb2012010.jpg
asb2012011.jpg
asb2012012.jpg
asb2012013.jpg
asb2012014.jpg
asb2012015.jpg
asb2012016.jpg
asb2012017.jpg
asb2012018.jpg
asb2012019.jpg
asb2012020.jpg
asb2012021.jpg
asb2012022.jpg
asb2012023.jpg
asb2012024.jpg
asb2012025.jpg
asb2012026.jpg
asb2012027.jpg
asb2012028.jpg
asb2012029.jpg
asb2012030.jpg
asb2012031.jpg
asb2012032.jpg
asb2012033.jpg
asb2012034.jpg
asb2012035.jpg
asb2012036.jpg
asb2012037.jpg
asb2012038.jpg
asb2012039.jpg
asb2012040.jpg
asb2012041.jpg
asb2012042.jpg
asb2012043.jpg
asb2012044.jpg
asb2012045.jpg
asb2012046.jpg
asb2012047.jpg
asb2012048.jpg
asb2012049.jpg
asb2012050.jpg
asb2012051.jpg
asb2012052.jpg
asb2012053.jpg
asb2012054.jpg
asb2012055.jpg
asb2012056.jpg
asb2012057.jpg
asb2012058.jpg
asb2012059.jpg
asb2012060.jpg
asb2012061.jpg
asb2012062.jpg
asb2012063.jpg
asb2012064.jpg
asb2012065.jpg
asb2012066.jpg
asb2012067.jpg
asb2012068.jpg
asb2012069.jpg
asb2012070.jpg
asb2012071.jpg
asb2012072.jpg
asb2012073.jpg
asb2012074.jpg
asb2012075.jpg
asb2012076.jpg

Created by IrfanView