Tijdens mijn bezoek aan het autosalon bezocht ik natuurlijk ook de stand van Renault. Het was hier zeer duidelijk dat Renault alles op alles wil zetten om elektrische auto’s te promoten. Renault heeft namelijk de ambitie om hierin marktleider te worden en na mijn proefrit met de Fluence Z.E. blijkt dat ze hierin reeds zeer ver staan. Buiten deze Fluence Z.E. stond op de stand de elektrische stadsmus van Renault, de Twizy. Ook stond er een preview van de elektrische Zoë die in september zal gelanceerd worden aan een prijs van tussen de 15000 à 16000 Euro. Met een fiscaal voordeel van 30% ligt de werkelijke aanschafprijs tussen de 11000 à 12000 Euro, wat al zeer aantrekkelijk wordt. Aan de rijeigenschappen zal het alvast niet liggen, die zijn al top zoals ik tijdens mijn proefrit met de Fluence Z.E. aan den lijve mocht ondervinden. Verder stonden er nog 2 elektrische concepts. De eerste was de Frendzy die moet aantonen hoe de bestelwagen van de toekomst eruit zal zien. Je kan hem gerust al beschouwen als de opvolger van de huidige Kangoo. De tweede was de R-Space die waarschijnlijk aan de basis zal liggen van de opvolger van de huidige Modus, een kleine monovolume dus. Deze R-Space zag ik vorig jaar al in de Renault-showroom op de Champs Elysées te Parijs. Renault had ook nog 2 echte wereldpremières meegebracht, namelijk de gefacelifte Scénic en Grand Scénic. Ook de Mégane CC (Coupé Cabriolet) in de speciale “Floride”-uitvoering stond op de stand te pronken. Ook deze had ik reeds te Parijs uitvoerig kunnen bewonderen. Natuurlijk mocht ook het sportieve aspect van Renault niet ontbreken en dit werd vertegenwoordigd door de Twingo RS en de Mégane RS. Deze laatste behaalde vorig jaar op de Nordschleife het ronderecord in de voorwielaangedreven productieversie categorie met een tijd van 08min 07sec en 97honderdsten. De Formule 1 werd natuurlijk ook niet vergeten. Red Bull werd immers vorig seizoen wereldkampioen bij de constructeurs, aangedreven door een Renault-motor. Deze motor stond te pronken onder een plexiglas stolp. Ik bezocht ook nog de stand van Dacia. Dacia gebruikt beproefde Renault-techniek in zijn auto’s. Op deze stand kon men een rallyversie van de Duster van naderbij bekijken. Kortom, 2 zeer boeiende stands van merken die het in de verkoop momenteel zeer goed doen… Hoe zou dat komen ??? Werner Bruyninckx. |